Door: Menno Pot − 04/01/14, 17:42

The Everly Brothers vergeten door jonge popmuzikanten? Bij ons wellicht, maar in de VS brachten Billie Joe Armstrong (frontman van punkrockband Green Day) en jazzpopzangeres Norah Jones in november hun versie uit van het Everly Brothers-album Songs Our Daddy Taught Us (1958), een collectie traditionals op z'n Everly's.

Billie Joe zingt de lage partij van Don, Norah de hoge van Phil. Albumtitel: Foreverly. Het eerbetoon kwam voor Phil Everly net op tijd. De jongste van de twee broers, die op de notenbalk consequent een stukje boven de twee jaar oudere Don opereerde, overleed vrijdag in een ziekenhuis het Californische Burbank, 74 jaar oud. Hij had al een tijd een chronisch obstructieve longziekte (COPD), gevolg van 'een leven lang roken', zoals zijn weduwe Patti het verwoordde.Het gezin Everly kwam uit Kentucky, maar Phil werd in 1939 geboren in Chicago en zou opgroeien in Iowa en Tennessee. Vader Everly had in Iowa een eigen radioprogramma, waarin de muzikale Everly Family vanaf 1945 optrad: vader Ike, moeder Margaret en de broertjes Don en Phil.
High schoolHun carrière als duo begon in 1956, in hun high school-jaren in Tennessee. Debuutsingle Keep A'Lovin Me deed niets, maar op het kleine label Cadence was het in de herkansing raak: met Bye Bye Love braken de broers in 1957 wereldwijd door. Met hun diatonische close harmony-zang en akoestische gitaren werden ze gezien als countryduo, maar met hits als Wake Up Little Susie en Bird Dog sloten ze in 1958 ook aan bij de rock & roll-rage. Country en rock & roll golden als water en vuur, maar The Everly Brothers mengden ze met enorm succes.
Romantische wereldhitMet de romantische wereldhit All I Have To Is Dream (april 1958) veroverden de Everly's de harten van tienermeisjes en verwierven ze zelfs de goedkeuring van veel ouders: de Everly Brothers schreeuwden tenminste niet zo, die jongens konden echt zingen. 'Dream' was overigens, net als Bye Bye Love, geschreven door het duo Felice en Boudleaux Bryant. De Everly's schreven slechts enkele van hun vroege hits zelf, Het oeuvre telt meer songs van Don dan van Phil. De succesvolste Phil-compositie is When Will I Be Loved, dat de Amerikaanse toptien haalde in 1960.

We zijn die gasten álles verschuldigd. Bij hen begon het.
Bob DylanThe Everly Brothers verhuisden naar het grote Warner-label en scoorden met het door Don en Phil samen geschreven Cathy's Clown (1960) meteen een van hun grootste hits. In Nederland hadden ze tien toptienhits in de jaren vóór de doorbraak van The Beatles. ('Til) I Kissed You was hier de grootste: een tweede plaats en een verblijf van vijf maanden in de hitlijst.
The Beatles, The Byrds en The Beach BoysMet The Beatles is één van de talloze groepen genoemd die Everly Brothers-covers zongen en zich lieten inspireren door de samenzang. The Beach Boys, The Hollies, The Byrds, Simon & Garfunkel; vrijwel alle popgroepen die meerstemmig zongen, keken de kunst af van Don en Phil Everly. 'We zijn die gasten álles verschuldigd,' zei Bob Dylan ooit. 'Bij hen begon het.'

In de loop van de jaren zestig nam hun populariteit echter snel af en hadden ze geen hits meer, maar hun album Roots (1968) geldt nu wel als blauwdruk voor de meerstemmig gezongen countryrock van groepen als Crosby Stills & Nash, Poco en The Eagles. In 1973 scheidden de wegen van Don en Phil Everly, die inmiddels knallende ruzie hadden. Aanvankelijk was de solocarrière van Don het succesvolst, maar Phil had in 1983 in Groot-Brittannië een flinke hit met She Means Nothing To Me, een duet met Cliff Richard.
Succesvolle reünieNog datzelfde jaar sloten ze vrede en volgde een zeer succesvolle reünie. De lp-registratie van het comebackconcert in Londen werd een kassucces, Paul McCartney schonk zijn oude idolen een lied (On The Wings Of A Nightingale) waarmee ze in 1984 een wereldhit hadden en ze zongen mee op Paul Simons album Graceland (1986). Hoewel Some Hearts (1988) hun laatste studioalbum was, bleven de Everly's nog lang samen optreden. Na 1999 kwam ook daar de klad in.
Geen artiest stond met zo veel singles in de Amerikaanse Top 100 als Don en Phil Everly, die op persoonlijk vlak bepaald geen hechte eenheid vormden, maar vocaal des te meer: hun stemmen dansten met elkaar, versmolten en werden één, met Phils tenorpartij als bovenstroom. Innige vocale harmonie - foreverly
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3380/muziek/article/detail/3571978/2014/01/04/Phil-Everly-74-zong-altijd-de-hoogste-noot.dhtml